ISObarometer #1 2019: “50 mm (FF eq)”

Indlæser kort...

Dato/klokkeslæt:
torsdag d. 11-04-19 kl. 19:00 - 22:00
Tilføj til kalender iCal

Lokation:
Klublokalet i ISO8000

Kategori:


Emnet denne gang er: “50 mm (FF eq)” Regler for dette kvartals ISObarometer:

  • Billedet skal være taget efter offentliggørelsen af emnet, dvs. fra og med d. 22/1-2019
  • Seneste aflevering er d. 1/4-19 (“Deltag i ISObarometer”)
  • Redigering, beskæring, mv. er tilladt.
  • Undlad venligst at nedskalere billedet, og undlad at have dit navn i EXIF data (f.eks. copyright)
  • Du skal møde fysisk op til ISObarometer for at kunne deltage med et billede
  • Alle er velkomne og kan stemme – også selvom du ikke har et billede med. Men du opfordres selvfølgelig rigtig meget til at deltage med dit eget billede. Jo flere billeder desto bedre ?

Hvad betyder 50 mm (FF eq)?

50mm på fuldframe (35mm filmformat) er den traditionelle normaloptik. Det skyldes at billedvinklen er tæt på det menneskelige øjes perspektiv. Her gengives motivet med de mest naturlige proportioner/størrelsesforhold i modsætning til en vidvinkel der ”spreder” tingene ud til siden eller en tele der samler og isolerer dele af motivet. ”50mm” er af denne grund ofte et tema i konkurrencer, photowalks etc.  Da vi i dag har mange forskellige sensorformater er det på sin plads lige at vise den brændvidde der skal benyttes for at få 50mm normalperspektivet.

Kameramodel Brændvidde Forlængelsesfaktor
Canon 1D, 5D, 6DNikon D5, D610, D750, D850Sony A7, A9 50 1
Canon 80D, 700DNikon D3500, D7500, D500Fujifilm (excl. GFX) 35 1.5, 1.5
Panasonic, Olympus (m43) 25 2
Sony RX-100 18 2,7

Spørg i forum eller på klubbens væg hvis du er tvivl om dit eget kamera

           

 

 

 

 

 

Kåringen foregår på flg. måde:

  • Billedet uploades til hjemmesiden ved at bruge uploadfunktionen under: “Aktiviteter” -> “ISObarometer” -> “Deltag i ISObarometer
  • Seneste aflevering er d. 1/4-19
  • Billederne offentliggøres på hjemmesiden senest d. 4/4-19
  • På selve aftenen vises alle billederne uden kommentarer (fotografen er fortsat ukendt)
  • Der stemmes skriftligt på 3 billeder
  • Man stemmer ikke på sit eget billede
  • Der gives hhv. 3 point til bedste billede, 2 point til næstbedste billede og 1 point til det 3. bedste billede
  • Vurderingen af billederne skal være en individuel subjektiv vurdering (fotografen er fortsat ukendt)
  • Individuel subjektiv vurdering vil sige, at man hver især vælger de bedste billeder. Man bestemmer selv hvad man lægger til grund for sit valg og vægter selv hvor meget f.eks. fortolkning af emnet, teknik, komposition, følelser m.m. skal betyde
  • Stemmer tælles op, mens billederne vises igen, og fotografen giver sig til kende og fortæller om sit billede og der gives kommentarer/feedback
  • Afstemningsresultatet præsenteres (3., 2. og 1. pladsen)

Valg af emne til næste ISObarometer

Alle fremmødte der har en ide til emne kan bidrage med forslag på aftenen Efterfølgende lægges emner til afstemning på hjemmesiden i en uge. Evt. regler for redigering mv. fastlægges. Ugen efter offentliggøres det, hvilket emne der er valgt til ISObarometer #1 2019

Hvad er ISObarometer?

ISObarometer er en emnebaseret fotokonkurrence. Konkurrencen løber over ca. 2-3 måneder (et kvartal), efter der er givet et emne – og afsluttes normalt på den første ISObar i det følgende kvartal, hvor der findes en vinder. Bemærk at reglerne kan ændre sig fra ISObarometer til ISObarometer ?

Hvem deltager i dette arrangement

  • Ellen Mikkelsen
  • Mette Skovsbøll
  • Thorbjørn Ravn Andersen
  • Lars Thomsen
  • Michael Trebbien Christensen
  • Timo Kofod
  • Torben Clausen
  • Max Christian Maxen
  • Ove Hede
  • steen hansen
  • Allan Dagø
  • Henrik Sørensen
  • Carsten Johansen
  • Bent Ovesen
  • Erik Brown Thomsen

Tilmeldinger er lukket til denne aktivitet.

Arrangementsansvarlig:

Web Admin Web Admin
Mail: webadmin@iso8000.dk

Web Admin

Web Admin

Jeg er en administrator-bruger, som opretter diverse ting på ISO8000-hjemmesiden.

12 meninger om “ISObarometer #1 2019: “50 mm (FF eq)”

  • Torben Clausen
    7. april 2019 kl. 19:08
    Permalink

    På flere af billederne mangler der EXIF data for Focal length og dato for optagelse. Begge er en del af kravene til “ISObarometer #1 2019: “50 mm (FF eq). Hvordan sikrer vi, at de enkelte billeder opfylder kravene. Eller er emnet frit. Hører gerne andre meninger.

    • Lars Thomsen
      7. april 2019 kl. 21:58
      Permalink

      Jeg ved ikke hvorfor der mangler data, Torben. Måske Karen-Louise kan svare på det …

      Mht. de manglende data, så har jeg tillid til, at hver enkelt efterlever “reglerne”.
      I øvrigt kan det være svært at ramme præcis den rette brændevidde, hvis man bruger objektiver med elektronisk zoom og hvis cropfaktoren betyder, at man ikke kan ramme præcis 50 mm.
      Personligt synes jeg derfor, at plus/minus et par mm er OK.

  • Mette Skovsbøll
    7. april 2019 kl. 22:46
    Permalink

    Tja Lars, jeg er ikke enig. Så kan vi jo lige så godtlade være med at vælge emner med tekniske specifikationer, så giver det i min verden slet ikke mening. Så ville det være bedre at vælge emner som kan fortolkes som fotografen ønsker det, der er jo emner nok at tage fat på med alle de gode forslag der kommer efter hver Isobarometer
    Det var bare min holdning

  • Web Admin
    8. april 2019 kl. 8:56
    Permalink

    EXIF der vises i artiklen hentes automatisk fra billedet. Er der ikke data, er det fordi data ikke er i den uploadede fil. Kameramodel vises ikke, da vi nogle gange ved, hvem der har hvilke kameramodeller.

    Jeg ved, at flere alligevel sidder og henter filerne ned manuelt og kigger på EXIF data – også selvom emnet ikke er teknisk. Så jeg ville bare gøre de samme oplysninger tilgængelige for alle. Jeg aldrig tjekket optagelsestidspunktet blandt de indsendte filer, inden jeg har “frigivet” dem på hjemmesiden. Det ville kræve at jeg skulle sidde og være “dommer” og skrive frem og tilbage det folk. Og det gider jeg kort sagt ikke.

    Nu deltager jeg ikke selv. Men da vi startede ISObarometer var konkurrence-elementet meget sekundært. Det handlede om at få folk ud at tage nogle nye billeder, som man kunne have en dialog på en klubaften – inkl. dialogen om hvor forskelligt det er, hvilke billeder den enkelte vurderer som “gode” og “mindre gode” ifht. emnet.

    Ifht. emnet 50mm tænker jeg personligt +/- 2-3mm er OK. Da det kan være svært at ramme præcist, afhængigt af hvilket kamera man har. +/- 2-3mm gør jo ikke forskellen i, hvordan billedet frem står – som vel dybest set er formålet med emnet. At se hvor forskellige billeder man kan få med “50mm” FF eq.

    Jeg tænker I må starte med at drøfte det på aftenen.

    \ K-L

  • Allan Dagø
    8. april 2019 kl. 18:25
    Permalink

    Hvor er billederne?
    Dem der bruger et objektiv eksempelvis fra 80erne har ingen exifdata.
    +/- 2mm. må være rimeligt. Men jeg er ellers enig med Mette
    mvh
    Allan

  • Jens Stokholm Graugaard
    8. april 2019 kl. 22:02
    Permalink

    Hvis en har et gammelt objektiv, hvor der ikke er EXIF data, så har jeg tillid til at billedet er taget efter reglerne.

    Jeg syntes denne konkurrence er sjov og jeg ligger ikke så meget i den, men jeg finder den meget stimurlerende og udfordrende. Og det hvad enten der er begrændsninger eller ej.

    Begrændsningerne som f.eks. 50 mm, stimulere en og tvinger en til at gribe tingene lidt anderledes an. Men emner uden begrændsninger, hvor man skal lede efter et emne til fortolkning er også stimulerende. Så konkurencer både med og uden begrænsninger.

    Jeg er desværre afskåret fra at deltage denne gang pga. job

  • Michael Trebbien Christensen
    9. april 2019 kl. 16:28
    Permalink

    Relevant emne I tager op. Det er mig der på opfordring har lavet den lille forklaring om hvad 50mm betyder (den med tegningen og de forskellige vinkler). Set i bakspejlet skulle jeg måske have forklaret lidt mere. Derfor vil jeg være ked af hvis vi skal til at diskvalificere nogen. Det er trods alt ikke en konkurrence med store præmier på spil. I stedet synes jeg vi skal bruge situstionen som en chance for at lære af hinanden/dele vores viden. Og udvikle os ift. hvordan vi arbejder med rammerne for ISObarometer.
    Noget af det der mangler i min 50mm forklaring er at man ikke må croppe/beskære i billedbehandlingen. Så ryger hele ideen med det normale perspektiv.
    Noget andet er at kameraindustrien i over årene har lanceret “nomalobjektiver” med brændvidder fra 45-58mm. Konica lancerede i 1980’erne som de første en 40mm og der var branchen enige om at det var noget nyt: hverken vidvinkel eller normal. Hvad dælen er så et “normalt perspektiv”? Det kan vises meget simpelt “live” og det vil jeg gerne gøre på torsdag.

Skriv et svar